Сектором контролю за регульованими цінами ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області в березні 2019 року в ході проведення перевірки одного з комунальних підприємств м. Луцька встановлено, що Виконавчим комітетом Луцької міської Ради 04.07.2018 року прийнято Рішення №402-1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 24.01.2018 року №20-1 «Про скориговані тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються житлово-експлуатаційними підприємствами».
Даним Рішенням з 01 серпня 2018 року внесено зміни в попереднє Рішення від 24.01.2018 року №20-1 та збільшено тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. На виконання вищезазначеного Рішення, підприємства м. Луцька, які надають послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, з серпня 2018 року застосували збільшений тариф по даній послузі.
Проте статтею 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року №2189-VIII, який введено в дію 10 червня 2018 року в частині регулювання послуги з управління багатоквартирним будинком, передбачено нову класифікацію житлово-комунальних послуг, згідно з якою до житлово-комунальних послуг віднесено житлову послугу - послугу з управління багатоквартирним будинком.
Таким чином, з 10 червня 2018 року Законом не передбачено послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Також, згідно з статтею 4 вищезазначеного Закону за органами місцевого самоврядування закріплено повноваження щодо встановлення цін/тарифів лише на комунальні послуги. Отже з 10 червня 2018 року органи місцевого самоврядування не мають повноважень щодо встановлення (у тому числі і за результатами коригування) тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Враховуючи вищевикладене, ГУ Держпродспоживслужби в області винесено припис №6 від 28 березня 2019 року Луцькій міській Раді, яким зобов’язано в місячний термін відмінити Рішення Виконавчого комітету Луцької міської Ради від 04.07.2018 року №402-1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 24.01.2018 року №20-1 «Про скориговані тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються житлово-експлуатаційними підприємствами» та зобов’язати комунальні підприємства м. Луцька, які прийняли до виконання вищезазначене Рішення виконавчого комітету провести перерахунок вартості послуги з утримання будинку та застосовувати тариф у відповідності до чинного законодавства.
Після судових оскаржень, на виконання законних вимог ГУ Держпродспоживслужби, Луцькою міською Радою, прийнято Рішення від 24 грудня 2019 року №68/70, яким визнано таким, що втрачає чинність з 01.01.2020 року Рішення виконавчого комітету Луцької міської Ради від 04.07.2018 року №402-1, яким було збільшено тариф на послугу з утримання будинку та прибудинкових споруд.
Також Луцькою міською Радою прийнято Рішення від 29 січня 2020 року №69/89 «Про застосування у 2020 році тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», яким зобов’язано житлово-експлуатаційні підприємства:
- провести перерахунок вартості послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням п.1 рішення Луцької міської ради від 24.12.2019 року №68/70;
- застосовувати в 2020 році, до призначення управителів багатоквартирних, тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій затверджений рішенням виконавчого комітету від 24.01.2018 року №20-1.
Тобто за рахунок заходів, вжитих ГУ Держпродспоживлужби у Волинській області, було зменшено тариф на послугу з утримання будинку та прибудинкових споруд до рівня затвердженого Рішенням виконкому Луцької міської ради від 24.01.2018 №20-1 (конкретно тарифи вказані побудинково в додатку до рішення виконкому).
Отже мешканці багатоквартирних будинків м. Луцьку, мають можливість звернутись до комунальних підприємств щодо проведення перерахунку вартості наданих послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
В разі відмови ЖЕКів провести такий перерахунок, споживачі можуть скористатися своїм правом передбаченим ст. 4 ЦПК України, в якій зазначено, що кожна особа, у разі порушення невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів має право звернутись до суду.
Стаття 22 Закону України «Про захист прав споживачів» підтверджує можливість судового захисту прав споживачів, передбачених законодавством і встановлює певні особливості судового захисту їх прав, однією з яких є звільнення споживачів від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.
Крім цього, відповідно до п. 2 ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів», при задоволені вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.