Кожен із нас є споживачем і повинен бути обізнаним зі своїми правами. Тож фахівці управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Держпродспоживслужби в області провели інформативну зустріч зі студентами Кропивницького фахового коледжу харчування та торгівлі. Темою зібрання стало питання захисту прав споживачів в умовах дії правового режиму воєнного стану в Україні.
Начальник відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Лілія Буднікова наголосила на тому, що основним документом, який регулює відносини між продавцем та покупцем є Закон України «Про захист прав споживачів». Так, у разі придбання споживачем товару належної якості, він має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Такий обмін проводиться, якщо він не використовувався і збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також за наявності розрахункового документа. Окрім цього існує Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню), затверджений Кабінетом Міністрів України.
Статтею 8 Закону визначені права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості. Зокрема, у разі виявлення недоліків протягом встановленого гарантійного строку споживач має право вимагати:
З вимогою про безоплатне усунення недоліків, тобто про виконання гарантійного обслуговування, споживач має право звернутися за своїм вибором до продавця, у якого був придбаний товар, до виробника або підприємства, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача. Відповідно до ст. 8 Закону виконавець повинен усунути недоліки товару протягом 14 днів з дати пред’явлення вимоги споживачем. Зазначений строк може бути збільшений лише за згодою сторін. Тобто, якщо споживач не дає згоду на більший термін здійснення гарантійного ремонту, продавець зобов’язаний здійснити цей ремонт протягом 14 календарних днів.
Крім цього, Законом встановлено відповідальність виконавця за несвоєчасне усунення недоліків. Так, за кожен день затримки усунення недоліків понад установлений строк (14 днів) споживачеві виплачується неустойка в розмірі 1% вартості товару. На час ремонту товару споживач має право в письмовій формі вимагати надання (з доставкою за рахунок виконавця, якщо товар великогабаритний або його вага перевищує 5 кг) аналогічного товару належної якості, тобто товару, що володіє тими ж основними споживчими властивостями.
Перелік товарів, які на письмову вимогу надаються споживачеві з обмінного фонду, затверджено постановою КМУ від 19.03.1994 р. № 172 «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів».
Також, спікер нагадала, що інформація про продукцію та торговельне обслуговування надається лише державною мовою.
Студенти поспілкувалися з фахівцем та отримали відповіді на свої питання щодо здійснення покупок в закладах торгівлі.