18 травня 2022 року відбулась перша з серії експертних дискусій на тему «Поточний стан молочного сектору: основні проблеми і кроки їх подолання» з підтримки та просування експорту молочної продукції в умовах війни.
На заході виступили перший заступник Міністра Мінагрополітики Тарас Висоцький, заступник Голови Держпродспоживслужби Ольга Шевченко, голова «Спілки молочних підприємств України» Вадим Чагаровський та Максим Фастєєв, провідний аналітик, партнер проєктів аналітичне агенство ІНФАГРО.
Експерти обговорили поточний стан експорту молочної продукції, державну підтримку української молочної галузі в питаннях зовнішньої торгівлі, окреслили загальні проблеми молочної галузі та зокрема в зовнішній торгівлі, нові правила і можливості в експорті.
За словами Тараса Висоцького, Уряд не обмежував експорт молочної продукції, в той час, коли для інших категорій товарів запроваджено заборону на вивезення або залишено необхідність ліцензування. У Міністерства є впевненість, що молочний сектор може бути профіцитним - він здатен забезпечити внутрішній попит і одночасно експорт молочної продукції. Тому виробники можуть спокійно планувати свою експортну діяльність у довгостроковій перспективі. Гарною новиною також є впровадження зеленого коридору для двох груп товарів - це проходження бензовозів та сільськогосподарської продукції.
Ольга Шевченко відмітила, що актуальним питанням для експортерів залишається можливість транзиту через ЄС. На сьогодні, підприємства мають право транзитом відправляти свою продукцію в треті країни. Єдиною вимогою для транзиту через ЄС є наявність транзитного сертифіката, який засвідчує відповідність вимогам щодо здоров’я тварин.
Транзит через ЄС на сьогодні можна здійснювати двома шляхами. Перший - у контейнерах, які опломбовуються та відповідно сертифікуються інспекторами Держпродспоживслужби для третіх країн. Такий шлях транзиту відбувається без перевантаження та доставляється у кінцеві країни з відповідним сертифікатом.
Другий шлях включає процедуру перевантаження.Тут можуть бути проблеми, оскільки сертифікати, видані в Україні для третіх країн після перевантаження не місять актуально у інформацію про нові транспорті засоби. Наразі ведеться робота з організації перевантажень на складах Польщі. Там планується організувати додаткову сертифікацію, яку будуть здійснювати польські ветеринарні інспектори. У цьому підході є певна проблема - сертифікат перевантаження повинна визнати третя країна.
Ольга Шевченко також повідомила про відкриття нових пунктів пропуску. У напрямку Польщі відкрито додатковий залізничний пункт пропуску. Для Румунії два - залізничний та наземний. З повним переліком пунктів пропуску можна познайомитись у цій інфографіці.
Водночас, за словами Ольги Шевченко, з боку ЄС залишився високий рівень довіри до продуктів з України. Підтвердженням цього є те, що навіть під час війни ще три нових молочних підприємства включено до переліку експортерів харчових продуктів до країн-членів ЄС.
Також, під час заходу Вадим Чагаровський окреслив поточні проблеми молочного сектору - це збільшення собівартості молочної продукції; скорочення кількості споживачів у середині країни; втрата виробленої молочної продукції на окупованих територіях та у зоні бойових дій; проблеми з розрахунками зі сторони торговельних мереж; відсутність дієвого інструментарію кредитування молокопереробних підприємств на період війни; «заморожування» програм державної підтримки виробників та переробників молока на період війни зі сторони Уряду України. Логістичні проблеми: відсутність морського сполучення, дефіцит транспортних контейнерів в балтійському регіоні; дефіцит пального; іноземні перевізники не подають автотранспорт у міста, які періодично обстрілюють; вартість доставки на експорт продукції суходолом зросла більш ніж на 40%-60% (як приклад, Казахстан - через Молдову, Румунію, Туреччину). У фінансах: відмова трейдерів працювати по передоплаті (пропозиція – введення оплати держоблігаціями); нестача обігових коштів для виконання експортних замовлень; великі запаси на складах, напрацьовані в період березень-квітень. Ветеринарний та митний контроль: ускладнений перехід та/або низька пропускна спроможність з Румунією та Польщею; не узгоджена схема переоформлення ветеринарних і митних документів в країнах ЄС та Туреччині при перевантаженні з авто в контейнер.
У свою чергу аналітичним агентством ІНФАГРО в рамках виступу Максима Фастєєва було представлено аналітичне дослідження молочного експорту в умовах війни.
Згідно з розрахунками ІНФАГРО, рівень самозабезпеченості молочного ринку до кінця 2022 року буде вище 100% (з піком 115% у другому кварталі), що означає в поточних складних умовах необхідність підтримки галузі через обмеження імпорту і сприяння варіантам експорту для операторів.
За попередніми прогнозами ІНФАГРО, для потреб експорту у 2022 році в Україні може залишитися близько 500 тис. т молока, або 17% від загальної пропозиції сировини для промислової переробки. На сьогодні, певні зрушення у відновленні експорту є, але його показники все ще далекі від показників минулих років. Головна проблема - це логістика. Більша частина відвантажених товарів – це експорт безпосередньо в ЄС чи сусідню Молдову. З транзитом наших молокопродуктів через Європу в традиційні країни імпортери досі великі проблеми.
Всі матеріали заходу, серед яких презентації спікерів, аналітичний бюлетень та інфографіки Держпродспоживслужби можна проглянути за посиланням.
Запрошуємо приєднатися до наступної експертної дискусії на тему: «Логістичні шляхи експорту української молочки», яка відбудеться 1 червня. Стежте за анонсами подій на сайті аналітичного агентства ІНФАГРО та державної установи «Офіс з розвитку підприємництва та експорту».
Довідково. Даний захід проводиться спільно з державною установою «Офіс з розвитку підприємництва та експорту» та аналітичним агентством ІНФАГРО за підтримки Швейцарії в рамках швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія).