У зв’язку з пандемією коронавірусу COVID-19 у світі та зростанням кількості нових випадків захворювання в Україні Держпродспоживслужба при ухваленні рішенні щодо придбання квитків на культурно-розважальні заходи просить звертати увагу на актуальні офіційні дані Всесвітньої організації охорони здоров’я та Міністерства охорони здоров’я України щодо поширення коронавірусної інфекції у світі та найбільш уражених регіонів.
Оскільки ситуація може постійно змінюватись, переконайтесь, що ви насправді зможете відвідати той чи інший захід.
Організатори культурно-розважальних заходів переносять їх на інші дати або відміняють посилаючись на COVID-19 як на форс-мажорну обставину.
При цьому, слід зауважити, що відповідно до статті 10 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право відмовитися від договору про виконання робіт (надання послуг) і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не приступив до виконання зобов'язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений строк стає неможливим.
Якщо під час виконання робіт (надання послуг) стане очевидним, що їх не буде виконано з вини виконавця згідно з умовами договору, споживач має право призначити виконавцю відповідний строк для усунення недоліків, а в разі невиконання цієї вимоги у визначений строк - розірвати договір і вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення недоліків третій особі за рахунок виконавця.
При цьому, необхідно узяти до уваги, що відповідно до пунктів 18-20 статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів» продавцем є суб'єкт господарювання, який згідно з договором реалізує споживачеві товари або пропонує їх до реалізації. Таким чином, покупець, який придбав квиток на відвідання культурно-розважального заходу, має право вимагати повернення коштів у безпосереднього продавця, який здійснює реалізацію таких квитків (діяльність суб'єктів господарювання з продажу товарів (робіт, послуг) у випадках, передбачених законодавством.
Водночас, відповідно до статті 10 Закону України «Про захист прав споживачів» виконавець не несе відповідальності за невиконання, прострочення виконання або інше неналежне виконання зобов’язання та недоліки у виконаних роботах або наданих послугах, якщо доведе, що вони виникли з вини самого споживача чи внаслідок дії непереробної сили.
Разом з тим, просимо взяти до уваги, що порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) встановлюється Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами Регламентом засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», а також визначених сторонами за договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов'язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідно договором, контрактом, угодою, типовим договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.
Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за зверненням суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб по кожному окремому договору, окремим податковим та/чи іншим зобов’язанням/обов’язком, виконання яких настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
Таким чином, неповернення коштів споживачам за культурно-розважальні заходи є порушенням прав споживачів, окрім випадку засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереробної сили) у встановленому законодавством порядку.