Як розпізнати органічні продукти

Від 1 липня 2024 року українська органічна продукція, що вводиться в обіг та реалізується в Україні, повинна обов’язково маркуватися державним логотипом для органічної продукції відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції» від 10 липня 2018 року № 2496-VIII (далі – Закон ).


Як виглядає державний логотип для органічної продукції?

Державний логотип для органічної продукції складається з графічного зображення та напису, які поміщені у квадрат.

Графічна частина логотипа – це поєднанням жовтого (сонце) та блакитного (вода) кольорів, що утворюють зелений листок посередині (органічний продукт). Кольори логотипу, синій та жовтий, також асоціюються з державним прапором України, підкреслюючи країну походження органічної продукції.

Важливою частиною логотипа є напис зеленого кольору «ОРГАНІЧНИЙ ПРОДУКТ» або «ORGANIC PRODUCT», що розміщується під графічним зображенням, та разом поміщені в квадрат білого кольору із зеленим контуром.

Логотип, хоча б без одного з елементів: зображення, напису чи квадрата вважається недійсним.

Використання державного логотипа для органічної продукції регулюється наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22 лютого 2019 року № 67 «Про затвердження державного логотипа для органічної продукції» та Законом. Цей наказ також затверджує вигляд державного логотипа для органічної продукції українською та англійською мовами у кольоровому та чорно-білому форматах, детальніше з яким можна ознайомитися у технічному описі логотипа.


Яку продукцію можна маркувати державним логотипом для органічної продукції?

Продукт дозволяється маркувати як органічний, якщо він вироблений відповідно до вимог законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції і містить не менше ніж 95 % органічних інгредієнтів сільськогосподарського походження (за вагою без урахування частки води та кухонної солі) та не більше 5 % (за вагою) неорганічних інгредієнтів, внесених до Переліку речовин (інгредієнтів, компонентів), що дозволяється використовувати у процесі органічного виробництва та які дозволені до використання у гранично допустимих кількостях, що затверджений наказом Міністерства економіки України від 09.06.2020 року за № 1073.


Хто погоджує використання державного логотипа?

Державний логотип наноситься виключно на продукцію зі статусом «органічна», що підтверджена сертифікатом, виданим акредитованим органом сертифікації, який внесено до Державного реєстру органів сертифікації у сфері органічного виробництва та обігу органічної продукції, який веде Міністерство аграрної політики та продовольства України (надалі – Мінагрополітики). До того ж, маркування органічної продукції здійснюється за письмовою згодою органу сертифікації, реєстраційний код якого зазначається на маркуванні.

Обов’язковим елементом маркування органічної продукції є кодовий номер, що розміщується під державним логотипом для органічної продукції та містить:

  • акронім, що ідентифікує державу походження;

  • напис «organic»;

  • реєстраційний код органу сертифікації, що здійснив сертифікацію органічного виробництва.

 


Хто може наносити державний логотип?

Лише оператори органічного ринку, які пройшли сертифікацію відповідно до органічного законодавства України, були внесені до Державного реєстру операторів, що здійснюють виробництво продукції відповідно до вимог законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукцію та обов’язково мають відповідний сертифікат на виробництво продукції зі статусом «органічна» мають право маркувати її державним логотипом для органічної продукції.


Чи дозволено використовувати інші логотипи для маркування органічної продукції в Україні?

Під час маркування органічної продукції відповідно до законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції дозволяється додатково використовувати інші логотипи, запроваджені операторами, що здійснюють виробництво, реалізацію органічної продукції, чи їхніми об’єднаннями, якщо вони не заборонені законом. Найчастіше в Україні, додатково до державного органічного логотипа, використовується так званий «євролисток» – це маркування для органічних харчових продуктів та кормів, яке використовується в Європейському Союзі з 2010  року.

 

Обидва логотипи – державний логотип для органічної продукції та євролисток – гарантують, що маркований ними продукт було виготовлено із дотриманням вимог виробництва органічної продукції, серед яких: підтримка біорізноманіття, захист природних ресурсів, відсутність використання генетично модифікованих організмів (ГМО), штучних барвників та підсилювачів смаку, синтетичних мінеральних добрив та пестицидів, регуляторів росту тощо.


Яку продукцію заборонено маркувати державним логотипом?

Забороняється маркування державним логотипом для органічної продукції сільськогосподарської продукції, що була отримана не в результаті органічного виробництва або є продукцією перехідного періоду, а також використання під час маркування такої продукції будь-яких позначень та написів «органічний», «біодинамічний», «біологічний», «екологічний», «органік» та/або будь-яких однокореневих та/або похідних слів від цих слів з префіксами «біо-», «еко-» тощо будь-якими мовами.

Продукти, які все ж були помилково або навмисно марковані як органічні без дотримання законодавчих вимог, можуть бути відкликаними та вилученими з ринку Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, щоб захистити споживачів на їхню правомірну вимогу.

За порушення законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції оператори несуть відповідальність відповідно до статті 40 Закону.


Підсумки

Наявність державного логотипа на органічній продукції дозволяє споживачам бути впевненими, що вони купують справжні органічні продукти українського виробництва з дотримання високих стандартів якості. Державний логотип слугує надійним орієнтиром для споживачів робити усвідомлений вибір на користь сертифікованих органічних продуктів.


Корисні посилання:

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux