В рамках спільного освітнього проєкту Держпродспоживслужби та ОУНБ ім. Д. Чижевського «Школа досвідченого споживача» продовжується цикл лекцій-тренінгів. Головний спеціаліст відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг Галина Рубан розповіла присутнім про надання житлово-комунальних послуг.
Доповідач зазначила, що з 1 травня 2019 року в повному обсязі введено в дію новий Закон України від 09.11.2017 № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги». Цим Законом регулюються відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.
Статтею 7 цього Закону визначено одним із зобов’язань споживача - укладення договору на надання житлово-комунальних послуг, так як договір – це саме той документ, на підставі якого споживач може пред’являти претензії за ненадані або за неякісно надані послуги, а також вимагати виконання перерахунку та відшкодування збитків.
Відповідно до статті 12 Закону, надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.
Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабміном України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).
Галина Рубан зазначила, що однією з форм укладення договорів є публічні договори, які не потребують двостороннього підписання і укладаються за спрощеною процедурою лише шляхом приєднання споживача до запропонованого договору в цілому. Такі договори розміщуються на сайтах компаній-надавачів послуг.
Істотними умовами договору про надання житлово-комунальної послуги є:
Надання комунальних послуг та надання послуги з управління багатоквартирним будинком здійснюються безперервно, крім часу перерв на:
У разі застосування планової перерви в наданні комунальних послуг виконавець зобов’язаний повідомити споживача через медіа або в інший спосіб про таку планову перерву не пізніш як за 10 робочих днів (крім перерви на ліквідацію наслідків аварії). У повідомленні необхідно зазначити причину та строк перерви в наданні відповідних послуг.
У разі застосування перерви в наданні комунальних послуг на ліквідацію наслідків аварії виконавець зобов’язаний повідомити споживача через медіа або в інший спосіб, що гарантує доведення такої інформації до споживача, про таку перерву не пізніш як через три години з початку такої перерви. У повідомленні зазначаються причини та строк перерви в наданні відповідних комунальних послуг.
Доповідач повідомила, що до Головного управління надходили непоодинокі скарги громадян щодо обладнання вузлом комерційного обліку без повідомлення та присутності мешканців будинку.
Відповідно до вимог Порядку прийняття приладу на абонентський облік оператор зовнішніх інженерних мереж повідомляє про намір встановити вузол (вузли) комерційного обліку. Відповідно до пункту 4 Порядку прийняття приладу обліку на абонентський облік здійснюється виконавцем відповідної комунальної послуги (послуги з централізованого водопостачання або теплової енергії) або визначеною власником (співвласниками) іншою особою, що здійснює розподіл обсягів комунальних послуг між споживачами.
Обсяги ж спожитої у будівлі гарячої, питної води визначені за допомогою вузлів комерційного обліку, відповідно до, статті 10 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», розподіляються між споживачами з урахуванням
Якщо виникає різниця між показаннями вузла комерційного обліку та обсягом гарячої, питної води, визначеним як сума показань вузлів розподільного обліку, така різниця розподіляється відповідно до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.11.2018 №315 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 28.12.2021 № 358).