У Кропивницькому відновили спільний проєкт Держпродспоживслужби Кіровоградщини та ОУНБ ім. Д.Чижевського «Школа досвідченого споживача». Цього разу темою зустрічі стало питання щодо укладання договорів. Спікером виступила начальниця відділу контролю у сфері торгівлі, робіт та послуг управління захисту споживачів Держпродспоживслужби області Лілія Буднікова.
Кожного дня ми укладаємо чимало договорів: купуючи квиток на проїзд у громадському транспорті, ми фактично укладаємо договір перевезення, купуючи товар у магазині – договір роздрібної купівлі-продажу, йдемо до перукарні – договір про надання послуг тощо. З огляду на те, як часто ми у повсякденному житті стикаємося з договорами, бажано володіти необхідним мінімумом інформації про свої права, виконання договорів, їх зміна та припинення, - зазначила Лілія Буднікова.
Учасників зустрічі поінформували, що договір може бути укладений у будь-якій формі: усній чи письмовій, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом. Усні договори – це ті, які виконуються в момент їх укладення, наприклад, купівля-продаж товарів в магазині з одночасним розрахунком. Письмовими вважаються всі договори, зміст яких зафіксований на папері. До письмової форми відноситься й електронна форма договору.
Особливу увагу доповідач звернула на розділи договору. Перш за все споживач має бачити, що зазначено в назві договору. Далі вказується дата, місце складання, про що і з ким ви домовляєтеся. Залежно від виду діяльності обов’язково повинні бути зазначені фізична особа-підприємець, приватне підприємство чи товариство з обмеженою відповідальністю із зазначенням ЄДРПОУ.
Одним із головних розділів договору є його предмет (про що сторони домовилися). Якщо це чітко прописано, то виконавець послуг буде діяти виключно за цим пунктом. Для прикладу, якщо передбачено тільки «виготовлення вікон», їх встановлення буде додатковою послугою.
Також важливою умовою будь-якого договору є обов’язки Виконавця та Замовника, ціна та порядок оплати послуг. Кожен договір повинен містити адреси та реквізити обох сторін.
Деякі договори містять розділ «форс-мажорні обставини», тобто обставини, внаслідок настання яких умови договору не можуть бути виконані. Для прикладу, зараз на всій території країни діє воєнний стан і якщо у суб’єкта господарювання наявний сертифікат Торгово-промислової палати щодо засвідчення воєнного стану, то це дає йому можливість на час війни не виконувати умови договору.
Наостанок Лілія Буднікова порадила учасникам зустрічі уважно читати будь-який документ перед його підписанням, а особливо звертати увагу на те, що прописано дрібним шрифтом. Якщо не розумієте чогось з написаного у проєкті договору, який вам пропонують укласти, не варто одразу ж його підписувати. Візьміть копію з собою та проаналізуйте вдома у спокійній атмосфері, а за потреби – зверніться за консультацією до фахівців.
Нагадаємо, що при Держпродспоживслужбі Кіровоградщини діє Консультаційний центр захисту прав споживачів. Для отримання консультацій з питань захисту прав споживачів, допомоги в оформленні заяв відповідно до встановлених вимог законодавства, у випадку порушення ваших прав як споживача звертайтеся:
· за телефоном: (0522) 32 14 58
· за адресою: м. Кропивницький, вул. Тараса Карпи, 84, кабінет 410
· на електронну поштову скриньку: incpekcia1@ukr.net