З 16 січня цього року в Україні набула чинності стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», в якій зазначено, що мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова. Відтак, інформація про товари та послуги на території України має надаватися українською.
Зокрема, усі виробники, а також виконавці та продавці, зобов’язані надавати споживачам інформацію про свої товари, роботи чи послуги державною мовою. Українською має подаватися інформація на цінниках, в інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню тощо. Однак, не всі підприємці дотримуються мовного закону під час роботи.
Так, до Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області надійшла скарга від жителя м. Світловодськ щодо розміщення на фасаді об’єкта торгівлі інформації про продукцію іноземною мовою. У ході перевірки суб’єкта господарювання фахівці Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області встановили порушення статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів», в частині надання інформації про продукцію, згідно із законодавством про мови. За недотримання чинного законодавства підприємець отримав припис про необхідність усунути виявлені порушення у встановлений термін.
У разі порушення Ваших прав на отримання інформації українською мовою, звертайтеся до управління захисту споживачів в Кіровоградській області. Зверніть увагу, потрібно зафіксувати факт відмови (за допомогою аудіо-, відео, письмового підтвердження свідків тощо), обов’язково мати інформацію про дані суб’єкта господарювання (назву, адресу), дату порушення, ім’я працівника. Заповнити форму скарги за цим посиланням http://kr.consumer.gov.ua/doc/zahist/blanki/shablon%20scarga.pdf та надіслати її на електронну адресу: gudpss@kr.consumer.gov.ua ; чи за адресою м. Кропивницький, вул. Тараса Карпи, 84.
Довідково. У ході планових перевірок суб’єктів господарювання та у разі скарги споживача перевіряється застосування статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів», а саме: надання споживачеві інформації згідно із законодавством про мови. Посадові особи Головного управління Держпродспоживслужби в Кіровоградській області мають право контролювати надання споживачеві інформації до продукції у супровідній документації, на етикетці, у маркуванні чи іншим доступним способом у наочній формі, згідно із законодавством про мови, у сфері захисту споживачів.
Зверніть увагу. Контроль мовленнєвого спілкування, мовних особливостей чи відмінностей працівників суб’єктів господарювання не передбачений Законом України «Про захист прав споживачів» та є поза повноваженнями Держпродспоживслужби.