Держпродспоживслужба та Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) представили результати.pdf громадського моніторингу місць продажу тютюнових виробів та пристроїв для куріння. До заходу долучились народний депутат-член Комітету з питань здоров'я нації Лада Булах, представники Центру громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України, інститутів громадського суспільства та медіа.
Як зазначив на пресконференції в Укрінформі юрист ЦЕДЕМ Богдан Кашаник, у 100% місць продажу тютюнових виробів, незважаючи на законодавчі зміни, присутня реклама та стимулювання продажу цигарок та пристроїв для куріння.
Так, за даними моніторингу, найпоширеніші види реклами - це викладка, нерухома підсвітка, кольоровий фон викладки тютюнових виробів та ароматизованих пристроїв для куріння.
Серед реклами тютюнових виробів були зафіксовані друкована рекламна продукція, розміщення тютюнових виробів на висоті до 1 метра, реклама на дисплеях та моніторах. Також, за даними моніторингу, в місцях продажу тютюнових виробів цінники закривають медичне попередження про шкоду для здоровʼя, там розміщуються QR-коди, які ведуть на рекламу конкретних тютюнових виробів.
За результатами моніторингу було направлено 64 звернення до Держпродспоживслужби.
Олег Кобельков, начальник відділу контролю за рекламою та дотриманням антитютюнового законодавства Департаменту захисту споживачів та контролю за регульованими цінами розповів, що у 61% випадків на продавців було накладено фінансові санкції, у 26% Держпродспоживслужба не встановила порушення, у 10% - керівник або уповноважена особа не були присутні під час перевірки, у 3% інспектора Держпродспоживслужби не допустили до проведення контролю за дотриманням законодавства при продажу тютюнових виробів.
Громадський моніторинг був ініційований Центром демократії та верховенства права та проведений у 64 місцях продажу тютюнових виробів та пристроїв для куріння, у пʼяти містах. Зокрема, моніторинг був проведений у 19 магазинах у торговельних центрах, у 15-ти касах у великих мережевих супермаркетах, у 15-ти касах у малих продуктових магазинах, у 15-ти кіосках (МАФи).