Заступник Голови з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів Сергій Захарін взяв участь у роботі VIII Відкритої сесії освітніх ініціатив «Нові горизонти початкової освіти», в рамках якого проведено круглий стіл з питань реалізації реформи шкільного харчування. Заходи проведено на майданчиках Полтавського національного педагогічного університету ім. В.Г. Короленка.
Учасники сесії: практичні педагоги, наукові та науково-практичні працівники, представники органів управління освітою, публічні службовці.
Організаторами заходів виступили Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України та Полтавський національний педагогічний університет ім. В.Г. Короленка за підтримки Держпродспоживслужби, Державної служби якості освіти та Полтавської міської ради.
Сергій Захарін від імені керівництва Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів привітав організаторів та учасників Відкритої сесії, а також повідомив, що за дорученням Голови Держпродспоживслужби Сергія Ткачука вживаються комплексні заходи, спрямовані на поглиблення співробітництва із закладами освіти за різними напрямами, у тому числі в частині реалізації реформи шкільного харчування. Реформа триває вже кілька років і є успішною, що підтверджується конкретними результатами (зокрема, встановлено нові сучасні харчоблоки у закладах загальної середньої освіти). Реалізацію реформи на практичному рівні забезпечують кілька державних органів, обласні адміністрації, громади, керівники органів управління освітою, педагоги, велику допомогу надають міжнародні партнери та представники громадськості.
Реформа шкільного харчування здійснюється за ініціативою та під патронатом першої леді України Олени Зеленської, що дало змогу швидко та ефективно консолідувати різних стейкхолдерів, виконати низку важливих і необхідних кроків.
Ще у 2021 році за участі МОН, МОЗ, Держпродспоживслужби, Центру громадського здоров’я розпочала роботу платформа про здорове харчування у школах «Знаїмо». Платформа містить всю ключову інформацію про реформу, нормативно-правову базу, навчальні матеріали, підказки про реформу тощо.
Директор Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук Олег Топузов повідомив, що наразі виконується низка досліджень, під час яких всебічно вивчається необхідність опанування здобувачами початкової освіти актуальних знань та практичних навичок, виходячи із цінностей дитиноцентризму. Розроблено інноваційну освітню програму для початкової школи «Країна знань», що побудована на принципах гуманістичної педагогіки, на основі врахування природних інтересів дитини. Особливе місце займає STEM-підхід, який інтегрує природничі науки, технології, інженерію та математику в єдиний навчальний процес, а також розвиток комунікативних і соціальних навичок через співпрацю (освітнє партнерство) і проєктну діяльність. Одним із факторів успіху реформи шкільного харчування є високий рівень уваги до підготовки якісних кадрів та здійснення просвітницьких заходів.
Ректорка Полтавського національного педагогічного університету ім В.Г. Корленка Марина Гриньова повідомила, що під час планування освітніх планів враховується позиція про необхідність опанування студентами актуальних знань щодо сучасних освітніх ініціатив та реформ, у тому числі у сфері шкільного харчування. Студенти регулярно вивчають нормативно-правову та методичну документацію з питань організації шкільного харчування, а також закріплюють отримані знання під час проходження практики безпосередньо в закладах освіти. Успішно реалізується проєкт із створення кулінарних хабів, на базі яких здійснюватиметься підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації кухарів. Такі структури функціонують на базі спеціалізованих закладів професійної освіти.
Під час робочих консультацій Сергій Захарін, Олег Топузов та Марина Гриньова домовилися про започаткування спільного наукового та методичного опрацювання прикладних питань реалізації реформи шкільного харчування, зокрема шляхом фахового обговорення цих питань на засіданнях Науково-методичної ради Держпродспоживслужби.
«Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка є знаним закладом вищої освіти, що системно опрацьовує різноманітні освітні ініціативи. У фокусі уваги – підвищення якості початкової освіти, адже саме в початковій школі закладаються фундаментальні основи виховання людини і громадянина. Сесія, що була проведена на майданчиках університету, зібрала чимало зацікавлених фахівців, які беруть безпосередню участь у реалізації освітніх реформ, у тому числі на ланці початкової освіти. Реформа шкільного харчування є успішною, оскільки вона враховує реальні інтереси і можливості різних «зацікавлених груп» - дітей, їхніх батьків, педагогів, органів влади. Звісно, йдеться не лише про харчі. Це і про культуру споживання, і про культуру виробництва, і про корисні звички, і про виховання відповідального громадянина, і про соціальну відповідальність бізнесу, і про безпечне освітнє середовище. Під час реформи, цілком зрозуміло, багато уваги приділяється гарантуванню безпечності шкільного харчування, що ґрунтується зокрема на використані виключно так званих "здорових продуктів". Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів у межах своєї компетенції виконує величезну роботу, спрямовану на забезпечення підтримки високої якості та культури шкільного харчування. Зокрема, постійно проводяться робочі зустрічі і навчальні семінари, на яких керівники закладів освіти, педагоги та працівники харчоблоків можуть отримати актуальну інформацію та відповіді на практичні запитання. На моє глибоке переконання, студенти педагогічних університетів повинні знати про реформу шкільного харчування, адже саме вони в недалекому майбутньому працюватимуть у закладах освіти, у органах управління освітою, будуть ухвалювати управлінські рішення у сфері організації харчування дітей. Водночас слід пам’ятати, що відповідальність за реалізацію реформи несе не лише держава, адже на практичному рівні належну якість та безпечність шкільного харчування, відповідно до закону, мають забезпечити так звані оператори ринку - тобто підприємства та підприємці, що здійснюють практичну організацію харчування дітей в закладах освіти», - зазначив Сергій Захарін.