Найчастіше права дітей та підлітків порушуються у школі під час контакту з однокласниками або вчителями. Крім того, існують проблеми з дотриманням прав дітей та підлітків і за межами школи та дому. Такі результати дослідження, проведеного ГО «Комунікації для змін» у партнерстві з Держпродспоживслужбою та Службою освітнього омбудсмена серед дітей 9-18 років для проєкту #ПраваРулять. Результати дослідження ляжуть в основу одноіменного ігрового чат-боту, який буде вчити дітей розбиратися у своїх правах та відстоювати їх.
За даними дослідження, найчастіше права дітей і підлітків порушуються у школі — під час контакту з однокласниками або вчителями. Діти бояться відстоювати свої права через страх колективного тиску та стереотипні освітні наративи дорослих на кшталт «це єдиний спосіб впоратися з неслухняними дітьми» або «так роблять з усіма» тощо.
Дослідження також виявило проблеми з дотриманням прав дітей та підлітків і поза межами школи й дому. Для прикладу, особисті кордони дівчат на вулиці частіше порушують чоловіки, а поведінка персоналу магазинів чи кав’ярень є більш упередженою щодо хлопців.
«Терпимість до порушення прав дітей та підлітків не тільки руйнує їхню психіку, але й сприяє формуванню дорослої людини, яка боятиметься відстоювати свої права. Це може призвести до зростання покоління, нездатного протидіяти корупції та іншим видам адміністративних порушень», — вважає Сергій Горбачов, освітній омбудсмен.
Загалом діти, які взяли участь в опитуванні, відчувають, що мають бути рівними у правах із дорослими, проте обізнаність про власні права у них низька. Діти часто впевнені, що персонал магазину чи кав’ярні вчиняє правильно, тому факт порушення своїх прав споживачів ідентифікувати не можуть. Це в майбутньому стає причиною формування віктимної поведінки: визнання своєї неправоти, небажання вступати в діалог і відстоювати свої права, очікуючи на батьків, які допоможуть впоратися із ситуацією.
«Купуючи товари чи замовляючи послуги, ми стаємо учасниками правовідносин, які виникають у нас як споживачів з одного боку та магазином чи іншою установою з іншого. Тому знання про свої права споживачів дозволяє не лише уникати непорозумінь чи вирішувати їх у межах чинного законодавства, а й підвищує наш рівень правової культури. Ми хочемо допомогти дітям стати обізнаними в їхніх правах споживачів, які є одними з найголовніших соціальних прав громадян. Розуміння, коли твої права порушують і як їх захистити, сприяє становленню сильної особистості дитини зокрема і всього покоління в цілому. У майбутньому таке покоління поважатиме права інших і демонструватиме високий рівень громадянської грамотності та активності, що є ознакою здорового суспільства», — додає Анатолій Вовнюк, заступник Голови Держпродспоживслужби.
З початком повномасштабної війни Росії проти України до низки питань, які турбують школярів і підлітків, додалась тривога через те, що вони були вимушені змінити звичний спосіб життя. За даними фонду UNICEF, через російську агресію в Україні більше половини українських дітей вимушено змінили своє місце проживання і спосіб життя. Це стало причиною високого рівня стресу серед дітей, який проявляється у небажанні продовжувати навчання і складнощах у процесі адаптації до нових умов життя та підліткових колективів. Війна також загострила конфліктні ситуації в родині через примусове вивезення дітей в інше місце без їхньої згоди, напруження у зв’язку з небезпекою, неможливість впливати на обставини, що викликає в дітей відчуття безпорадності.
Результати дослідження стануть основою для створення ігрового чат-боту #ПраваРулять, який допоможе підліткам краще розуміти свої громадянські права, а також підкаже, як саме їх відстоювати. У фокусі перебуватимуть дві теми: освітній процес і права споживачів. За планом гра має бути запущена наприкінці вересня з попереднім анонсуванням серед підлітків.