29 січня під головуванням заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації Антона Царюка відбулася нарада щодо недопущення ускладнень санітарно-епідеміологічної ситуації в області, пов’язаної з якістю та безпечністю питної води та станом питного водопостачання в області.
У заході взяли участь представники профільних служб, підприємств та органів місцевого самоврядування. Начальник управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області Віта Макогін повідомила, що на контролі Головного управління перебуває 337 об’єктів водопостачання, з яких 238 — централізованого типу. Фахівцями Головного управління прийнято участь 81 комісійній перевірці 77 об’єктів централізованого водопостачання та 4 нецентралізованих, під час яких на 57,9% об'єктів виявлено порушення санітарного законодавства.
Серед ключових проблем, що потребують вирішення, відзначені:
- не проведена розробка нормативної документації (технологічний регламент підготовки води питної, робоча програма виробничого контролю якості питної води);
- на комунальних водогонах розроблені технологічні регламенти, але вони не погоджені в установленому законодавством порядку;
- недостатньо вживаються заходи щодо покращення технології водопідготовки та доведення якості питної води до гігієнічних нормативів;
- недотримання водоохоронного (правового) режиму першого поясу зони санітарної охорони підземних джерел водопостачання: відсутність огородження, охоронної сигналізації, сліди перебування сторонніх осіб;
- є потреба у капітальному ремонті водозабірних споруд та мереж, застаріла водопровідна мережа є причиною поривів, що призводять до відхилень в пробах води питної за мікробіологічними показниками;
- порушення термінів проведення очищення та хлорування водозабірних споруд;
- відомчий лабораторний контроль якості питної води організований не на всіх об’єктах централізованого водопостачання;
- виробничий лабораторний контроль безпечності та якості питної води нецентралізованого водопостачання проводиться з порушенням термінів або не здійснюється взагалі, відсутні санітарні паспорти;
- в більшості територіальних громад Черкаського району не створені підприємства питного водопостачання та спеціалізовані комунальні служби по технічному обслуговуванню джерел і систем водопостачання;
За результатами встановлених відхилень питної води керівникам водопостачальних підприємств надавались рекомендації по вирішенню питання покращення води питної у конкретному джерелі водопостачання та інформувались органи місцевого самоврядування для вжиття відповідних заходів.
Відзначено, що проведення виробничого лабораторного контролю питної води здійснюється відповідно до угод з Черкаською регіональною державною лабораторією Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та ДУ «Черкаський ОЦКХ МОЗ».
Якість питної води, що подається населенню підприємствами водопостачання Черкаської області, контролюється відомчими лабораторіями відповідно до робочих програм виробничого лабораторного контролю безпечності та якості питної води з щомісячним звітуванням до управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області.
Для покращення ситуації з водопостачанням в області запропоновано:
- Передбачити в місцевих бюджетах кошти на виконання місцевих програм (заходів) з питань поліпшення рівня забезпеченості населення питною водою гарантованої якості та в достатній кількості, впровадження, при необхідності, колективних станцій (установок) доочистки питної води на системах централізованого і децентралізованого водопостачання, насамперед для водозабезпечення закладів освіти, лікувальних та інтернатних закладів.
- У сільських територіальних громадах створити спеціалізовані комунальні служби по технічному обслуговуванню, експлуатації джерел і систем водопостачання з метою забезпечення сільського населення доброякісною питною водою.
- Вжити належних заходів щодо забезпечення населення питною водою гарантованої якості, утримання джерел водопостачання відповідно до вимог санітарного законодавства, дотримання технології водопідготовки, забезпечення виробничого лабораторного контролю якості та безпечності питної води відповідно до вимог ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною».
- Забезпечити розробку та погодження у встановленому порядку
з Держпродспоживслужбою та ДУ «Черкаський ОЦКХ МОЗ» робочих програм виробничого контролю якості питної води, проведення паспортизації нецентралізованих джерел водопостачання відповідно до вимог ДСанПіНу 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною».
- Вжити вичерпних заходів стосовно доведення показників якості та безпечності питної води на комунальних та сільських водогонах, які подають воду з відхиленнями від встановлених нормативів, до вимог ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною».
- Визначити перелік та обсяг споруд і систем питного водопостачання комунальних та сільських водогонів, що першочергово потребують проведення капітального ремонту та забезпечити проведення необхідних робіт.
- Визначити резервні джерела і системи питного водопостачання
та забезпечити застосування індивідуальних та групових засобів очищення
і знезараження питної води на об’єктах водопостачання відповідно до вимог санітарних норм і правил.
- Вжити заходів щодо недопущення скидів недостатньо очищених
та незнезаражених стоків у водойми, які є джерелами централізованого питного водопостачання.
- Забезпечити нормативні запаси реагентів, знезаражуючих засобів
і реактивів для очищення та знезараження питної води, водозабірних
та водорозподільчих споруд, проведення необхідного лабораторного контролю за якістю питної води в умовах виникнення епідемічних ускладнень з гострих кишкових захворювань та харчових отруєнь.
- Своєчасно інформувати споживачів через засоби масової інформації про якість питної води та стан питного водопостачання, виявлені відхилення від нормативних показників та вжитих заходів відповідно вимог Закону України «Про питну воду та питне водопостачання».
Вирішення вищезазначених питань потребує комплексного підходу та консолідації зусиль усіх зацікавлених сторін.

