Статті

Державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів

Спеціалістами Головного управління в 2016 році здійснювалися заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства суб’єктами господарювання, що провадять господарську діяльність у сфері торгівлі, робіт і послуг, у тому числі реклами, переважна більшість з яких позапланові заходи за зверненнями споживачів.
У більшості звернень громадяни скаржаться на:
- високі тарифи на водопостачання, газопостачання, централізоване опалення, електроенергію, прибирання прибудинкових територій тощо;
- невідповідність фактично наданих послуг з опалення та гарячого водопостачання встановленим вимогам;
- неналежну якість товарів та послуг;
- порушень правил торгівлі та умов договору, невиконання умов договорів про надання послуг, у частині прострочення строків виконання; 
- відмову споживачам в реалізації їх прав при придбанні продукції неналежної якості;
- відсутність доступної достовірної інформації для свідомого та компетентного вибору споживачем товару, послуги тощо.
Майже 80% обсягу української роздрібної торгівлі припадає на придбання населенням міста товарів за допомогою засобів дистанційного зв’язку. Однак, у придбанні товарів через інтернет - мережу є суттєві недоліки, а саме:
- відсутня інформація про продавця, про фактичну адресу здійснення ним господарської діяльності, куди може звернутися покупець (споживач);
- споживачу не надається розрахунковий документ, що підтверджує факт придбання товару.
Відсутність зазначеної вище інформації унеможливлює всебічний розгляд і вирішення таких звернень по суті викладених питань.
У зв’язку з небажанням інтернет - магазинів і невеликих торгових мереж працювати в законодавчому полі, це насамперед стосується складної побутової техніки, страждають споживачі.
За результатами проведених позапланових заходів державного нагляду (контролю) суб’єктів господарювання, за зверненнями громадян, спеціалістами Головного управління виявлені наступні порушення законодавства про захист прав споживачів: реалізація товарів без доступної достовірної інформації про найменування та місцезнаходження виробника; дату виготовлення товару; підприємства, що здійснює функції з прийняття претензій від споживача; правила та умови ефективного і безпечного використання продукції; відсутність журналу реєстрації перевірок; відсутність на фасаді вивіски; відсутність у куточку споживача адреси та номерів телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів; відсутність відомостей про працівників; відсутність дозвільних документів на право здійснення діяльності (ліцензій); відсутність інформації щодо переліку послуг, що надаються.
Крім того, при проведенні перевірок виявлено велику кількість контрафактної та контрабандної продукції відомих світових брендів. Ця продукція завдає шкоди не тільки державному бюджету, неякісна електроніка та побутова техніка загрожують здоров'ю і життю українців.
Тому, наше спільне завдання з фіскальною та митною службами, правоохоронними органами звести кількість контрафакту і контрабанди до мінімуму, спрямувати спільні зусилля на боротьбу з каналами реалізації неякісної, контрафактної продукції.
У ході здійснення заходів державного контролю з ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції, в 2016 році перевірені 918 одиниць продукції, з яких 156 не відповідають встановленим вимогам Технічних регламентів. У рамках оперативного сповіщення встановлені випадки введення в обіг контрафактної продукції, що не відповідає технічним регламентам, а саме: іграшки дитячі, велика та мала побутова техніка; побутові хімічні засоби; електричні лампи.
Спеціалістами Головного управління протягом 2016 року проводилися планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктами господарювання норм антитютюнового законодавства стосовно обмежень вживання тютюнових виробів, куріння кальяну в закладах ресторанного та законодавства про рекламу.
За результати перевірок, підтвердилися 90% звернень громадян щодо порушення закладами ресторанного господарства норм антитютюнового законодавства.
Виявлені неодноразові факти розповсюдження недобросовісної реклами та реклами, що вводить в оману споживачів реклами (див. таблицю 1)
 
Показники контролю за розміщенням реклами Кількість досліджених рекламоносіїв Кількість виявлених порушень Питома вага порушень (%)
Загальна кількість досліджених рекламо- носіїв, з них: 239 53  
а) у сфері зовнішньої реклами 69 16 30,2
б) у сфері внутрішньої реклами 35 2 3,8
в) на телебаченні та радіо 80 28 52,8
г) в друкованих ЗМІ 40 7 13,2
д) на транспорті 15 0 0
 
         Найбільша кількість порушень виявлені при розповсюдженні реклами на телебаченні, радіо та зовнішньої реклами (52,8%, 30,2%, відповідно).
За порушення вимог законодавства про рекламу, у 2016 році вжиті наступні заходи реагування до суб’єктів підприємницької діяльності:
- підготовлено 1 припис про усунення порушень;
- прийнято 3 рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння у рекламі неправомірним;
- накладено 9 штрафів, на суму 35тис.398 грн. 


Автор: Редактор від 07.03.2017





  

Відеорепортаж